همه ما ميدانيم كه يك فضاي راحت و جذاب، نقش زيادي در روحيه و بهرهوري كلي ما دارد.
اما آيا ميدانيد يك فضاي اداري با طراحي مناسب ميتواند در موفقيت كسب و كار شما تأثير بگذارد؟
يادگيري نحوه تزئين يك دفتر ميتواند تأثير شگرفي در تجارت شما داشته باشد.
پربازده ترين دفاتر، دفاتري هستند كه در عين راحتي مانند خانه، به طور حرفهاي در آن كار شود.
يك محيط شيك و خوش آب و رنگ، باعث ميشود حس زندگي و الهام بخش ايجاد شود و يك محيط كار شاد و سالم براي رشد و شكوفايي اعضاي تيم شما باشد.
طراحي دفتر به يك چهره جديد نياز دارد و ايده هاي طراحي بايد ارزشهاي شركت شما را به شكلي نشان دهد كه باعث شود همه افراد احساس خوبي داشته باشند؛ به خصوص كساني كه براي اولين بار وارد دفترتان ميشوند احساس خوبي پيدا كنند.
دفتر كار بيشتر از همه فضاها نياز به اهميت و طراحي اصولي دارد؛ چرا كه جز مكان هاي عمومي مي باشد و همچنين از همه نوع سليقه و شخصيت در اين مكان، مشغول به فعاليت هستند.
امروز بچه هاي تحريريه " شركت مبلمان اداري آدينا " تصميم دارند تا با شما خوانندگان صميمي در مورد موضوع طراحي دفتر كار مواردي را به اشتراك بگذارند.
بيشتر بخوانيد " ترفندهايي براي چيدمان بهتر وسايل روي ميز كار "
در درجه اول شما مي خواهيد دفتر كارتان هم براي مشتري و هم براي كارمند شما دلسپند و آرام باشد و در درجه دوم شخص مراجعه كننده به دفتر، حس حرفه اي بودن فضا را بلافاصله درك كند.
پس اين موضوع بسيار با اهميت مي باشد و بايد كاملا اصولي طراحي و كاملا دقيق اجرا شود.
هميشه بين يك دفتر كار خوب و دفتر كار عالي، تفاوت هايي وجود دارد.
طراحي دفتر كار با مجموعه اي از فضاهاي كاري مختلف و ايجاد راه هايي براي ارتباط كاركنان با يكديگر، ايده هايي عالي و جذاب و قابل توجه دارد.
همان طور كه مي دانيد هر فردي مدت زمان زيادي در شبانه روز و لحظات بيدار بودن خود را در محل كارش مي گذراند.
طبق قانون وزارت كار در ايران هر فرد در محل كار موظف به ۸ ساعت خدمت است.
پس ۸ ساعت از ۲۴ ساعت زندگي خود را در محل كار و اتاق كار خود مي گذرانيد.
طبق يك قاعده استاندارد ۲۴ ساعت شبانه روز به ۳ بخش تقسيم ميشود: ۸ ساعت اول روز به كار كردن اختصاص مي يابد، ۸ ساعت بعد از كار به استراحت و اوقات فراغت در كنار خانواده يا دوستانتان سپري ميشود و ۸ ساعت پاياني شبانه روز شما نيز به استراحت و خواب كافي تعلق مي گيرد.
محل كار شما بايد محلي سرشار از تمركز و آرامش براي شما باشد تا خستگي برجا نگذارد.
درصورتي كه محل كار شما ايده آل و لذت بخش باشد كيفيت كار شما افزايش يافته و نيز خستگي بسيار كمي در تن شما به جا ميگذارد. هر آنچه تصور ميكنيد كه مي تواند يك محيطي ايده ال در عين حال اداري براي شما بسازد را براي محل كار خود فراهم كنيد. مخصوصاً اگر شما در طول ساعات كاري ارباب رجوع داشته باشيد بايد محيط كار خود را طوري ديزاين كنيد كه اول براي شما و دوم براي ارباب رجوع محيطي شاداب و مناسب فراهم آيد.براي اطلاع بهتر است بدانيد ميز كنفرانس و پارتيشن اداري بسيار در دكوراسيون اداري اهميت دارند.
بيشتر بخوانيد " نكاتي كه بايد در طراحي دكوراسيون اتاق مديريت در نظر بگيريد "
محل كار شما پس از منزل مسكوني شما دومين محيطي است كه بيشترين سر و كار روزمره را در آن محيط داريد.
پس دقت داشته باشيد طراحي اتاق كار شما بايد آن قدر عالي باشد كه باعث بازدهي بالا و كيفيت كار شما بشود.
انتخاب رنگ مناسب
اگر قصد شما در اين مرحله از دكوراسيون داخلي دفتر كار، نقاشي كردن مي باشد، سعي كنيد از رنگ هايي كه زمينه فعاليت كاري شما را منعكس مي كنند استفاده كنيد.
براي مثال، اگر فعاليت تجاري شما در زمينه هاي سنتي و عرفي مثل بانكداري است، احتمالا مايليد از رنگ هاي خنثي و ملايم مثل رنگ زرد كم رنگ يا كرم متمايل به سفيد و يا آبي روشن استفاده كنيد.
از سوي ديگر اگر كار شما نياز به خلاقيت داشته باشد مثل يك موسسه تبليغاتي، مي توانيد از رنگ هايي مثل رنگ نارنجي، يا درجات تيره تر رنگ هاي سبز و يا آبي استفاده كنيد.
از انواع مبل اداري آدينا ديدن كنيد.
رنگ ها در طراحي داخلي قضاوت افراد را از محصول يا سرويس شما تعيين ميكنند.
مكاني كه شما مراجعان خود را پذيرا ميشويد، مي تواند تصوير مثبتي را در ذهن مشتري جهت دهد.
از ضروريات اينكه كسب و كار شما شناخته شود و مراجعان به دنبال شما بيايند، تصويري است كه از شما و خدمات شما در ذهن آنها ماندگار مي شود.
عموماً افراد رنگها را براساس سليقه شخصي و حس دروني خود انتخاب ميكنند، اما اصولي نيز وجود دارد كه ميتواند تركيباتي صحيح و موثر به وجود آورند و در جذب بيشتر مشتري موثر باشند.
بيشتر بخوانيد " چگونه طراحي داخلي يك دفتر كار مي تواند بر خلاقيت پرسنل تاثير بگذارد "
در ادامه چند توصيه رنگي براي دفتر كار داريم، كه ميتوانيد با توجه به نوع كار و روحيه شخصي از ميان آنها انتخابي مناسب داشته باشيد.
رنگهاي گرم: زرد، نارنجي و قرمز
در محيطهاي كاري و دفاتري كه فعاليتهاي بدني زيادي انجام نمي شود، رنگهاي گرم مثل طيفهايي از زرد، قرمز و آجري به افراد كمك ميكند دچار خواب آلودگي نشوند.
به عنوان مثال رنگ در محيط كار و در فضاي يك دفتر كار كه محيطي نسبتاً ساكت است، حضور رنگ زرد يا قرمز حتي اگر در بخشي از اتاق نيز استفاده شود ميتواند به بالا رفتن سطح انرژي كمك كرده و از كسالت نيروهاي كار جلوگيري كند.
در اتاقهاي كنفرانس، جايي است كه افراد درباره مسايل مخلتف بحث و تبادل نظر مي كنند و بايد به ايدههاي جديد دست يابند، استفاده از رنگهاي گرم تحرك كافي را در اتاق هاي كنفرانس ايجاد خواهد كرد.
البته ميتوان تركيبي از رنگهاي خنثي مانند خاكستري يا كرم را به همراه آنها به كار گرفت تا رنگهاي گرم تعديل شوند.
رنگ زرد و گرم، پرانرژي و گشاينده راهروهاي باريك است، هم چنين باعث بالا بردن خلاقيت، بالا رفتن روحيه است، اين رنگ براي اتاق كنفرانس نيز مناسب است.
نارنجي رنگي چالش برانگيز و پرانرژي است و هوش، وفاداري و اعتماد به نفس انتخاب كنندهاش را به نمايش ميگذارد. در تركيب با سفيد، مناسب براي محيط هايي است كه فروش در آنجا انجام ميشود.
همچنين در تركيب با خاكستري متانت بيشتري يافته و محيط كاري گرم و امروزي به وجود ميآورد.
بيشتر بخوانيد " طراحي مدرن مبلمان اداري و طراحي دفتر كار مدرن "
رنگ بنفش
رنگهايي مانند بنفش به جهت نزديكي به هر دو رنگ آبي و قرمز، خصلتي دوگانه از خود نشان ميدهد و ميتواند بنابر اينكه به كدام سمت متمايل هست، تاثيرات متفاوتي بر جاي بگذارد.
اما در مجموع رنگي عميق و باهويت است كه ترجيحا از طيفهاي ملايم آن در محيط كار استفاده مي شود.
رنگ سرد : آبي و سبز
انتخاب رنگ بسته به نوع فعاليت، در اصول معماري و دكوراسيون داخلي بسيار متنوع است. اما در مجموع، رنگ در طراحي دفاتر كار بايستي باعث بالا رفتن روحيه كار و توليد شود.
در محيطهايي كه فعاليتهاي بدني انجام ميشود، رنگهاي ملايم و آرامشبخش، از خستگي ميكاهد و به افراد كمك ميكند با مديريت نيروي خود در تمام زمانها با نيرويي هماهنگ از پس انجام كارها برآيند.
رنگ آبي، محيطي آرام و صلح آميز فراهم ميكند و افراد را از هيجانات بي مورد به دور نگه ميدارد.
البته ممكن است اين آرامش را در فضاي كاري نپسنديد و به دنبال هيجان و انرژي بيشتري باشيد، اما در برخي محيط هاي كاري كه تنش زياد است، شايد اين راهي براي تسكين تنشهاي رواني ناشي از كار باشد.
در معماري محيط ها و دفاتر ويژه اي كه به تمركز بالاي فكري و عكس العملهاي دقيق و سريع نياز است، افراد بايد در فضايي آرام به تصميم گيري بپردازند. به طور مثال در محيطهاي درماني، بيمارستاني و اتاقهاي عمل كه تصميم گيريها بسيار حساس و تاثيرگذار است، رنگ زيباي سبز كه ناشي از طبيعت است، ميتواند محيطي آرام فراهم كند و به فرد قدرت تمركز بيشتري دهد.
بيشتر بخوانيد " چگونه طراحي اصولي دفتر كار استرس را كم ميكند ؟ "
خنثي : سفيد، خاكستري، سياه و قهوه اي
سفيد رنگي خنثي، باز و تميز است كه فضايي راحت را تدارك مي دهد.
همچنين در كنار همه رنگهاي ديگر به شفاف تر شدن اثر آنها كمك ميكند و در فضاهاي كوچك باعث بزرگنمايي ميشود.
بهتر است از سفيد يا ديگر رنگهاي خنثي براي سطوح بزرگ و رنگ پس زمينه مثل ديوارها استفاده شود تا فضا از آشفتگي نجات يابد.
رنگهاي خنثي شامل طيف وسيعي ميشوند كه از سفيد شروع شده و تمامي طيفهاي خاكستري را از روشن تا تيره در بر ميگيرند و به سياه ختم ميشوند.
قهوه اي نيز جزء رنگهاي خنثي است كه طيف آن از كرم روشن شروع، به بژ و قهوه اي تيره ختم ميشود
رنگها براساس فاكتور ديگري نيز تقسيمبندي ميشوند و آن ميزاني از انرژي است كه توليد ميكنند.
نظم در دفتر كار
با توجه به نوع كار شما بايد ميزها درجاهاي منظم و مخصوص به خود قرار گيرند.
درصورتي كه ميزها درجاهاي مخصوص و منظم قرار نگيرند قطعاً كارهاي شما آن جور كه بايد و شايد و با نظم جلو نخواهند رفت و مدت زمان بسياري از شما صرف جا به جايي و انجام امور مرتب سازي مي شود.
استفاده از قفسه، شلف و دكور بايد در ترتيب بخشيدن به محل كار شما حتماً استفاده شود.
شما ميتوانيد مدارك، كتابها و فايلهاي مورد نظر خود را در يك شلف قرار دهيد.
استفاده از شلف باعث ميشود هنگامي كه نياز به يك مدركي داشته باشيد در كمترين زمان از درون شلف يا قفسه آنها را بيابيد.
مكان قرار دادن شلف يا قفسه در كنار ميز شما است تا دسترسي خوبي به مدارك و فايلها داشته باشيد.
استفاده از نور طبيعي
شما بايد مدت زماني در محل كار خود از نور طبيعي آفتاب بهره ببريد.
به اين علت كه استفاده نكردن از نور طبيعي ممكن است محل كار را براي شما خسته و كسل كننده كند.
بيشتر بخوانيد " توصيه هايي براي انتخاب فضاي اداري جديد براي كسب و كار شما "
همه شما مي دانيد استفاده از نور مصنوعي يعني لوستر و لامپ اصلاً جايگزين خوبي براي نور طبيعي نيست.
اگر مايل باشيد از نور طبيعي در طول روز استفاده كنيد بايد ميز كار خود را در نزديكي پنجره قرار دهيد تا در زمان وجود نور خورشيد از اين نعمت استفاده نماييد.
هنگامي كه از نور طبيعي استفاده مي كنيد فضاي كار شما بزرگ تر و همچنين دل بازتر جلوه مي دهد.
استفاده از گياهان
ايده بعدي كه مي توانيد در محل كار خود آن را به كار بگيريد استفاده از گياهان آپارتماني است.
وجود گياهان آپارتماني در محيط محل كار باعث طراوت و شادابي در محيط مي شود.
گياهان در محل كار انرژي مثبت بسيار زيادي به كاركنان مي بخشند و باعث توليد اكسيژن مي شوند.
اكسيژني كه گياهان آپارتماني به محيط مي بخشند باعث مي شود خستگي كمتري در كارمندان ايجاد شود و شاداب تر باشند.
اين گونه تغييرات در محيط كار خود باعث مي شود محيط كار را به محيط ايده آل خود نزديك كنيد.
استفاده از تابلوهاي هنري
اگر به دنبال ايدههاي عالي دكوراسيون اداري هستيد، آويزان كردن آثار هنري ميتواند فضاي كاري شما را جالبتر، متفكرانه و جادار جلوه دهد.
استفاده از آينه ها
آينه ها ميتوانند ظاهر كلي فضاي كاري شما را تغيير دهند.
آينه دفتر شما را با ظرافت و حرفهايتر جلوه ميدهد و ميتواند هر نوع فضايي را بزرگتر نشان دهند و باعث ميشود فضا بازتر و جذاب تر شود.
بيشتر بخوانيد " دكوراسيون داخلي دفتر كار،توصيه هاي كاربردي مبلمان اداري آدينا "
استفاده از پارتيشن
دفترهايي كه محيط بزرگي دارند، بهتر است به جاي ديوارها از پارتيشن براي مجزا كردن فضاها استفاده شود تا علاوه بر مدرن كردن فضا، ارتباط و همكاري بين اعضاي تيم بيشتر شود و به كل فضاي كاري احساس همكاري ميدهد.
چيدمان ميز كار
اگر در فضاي كاري خود يك دفتر خصوصي داريد ، ميز خود را به اين ترتيب هدايت كنيد تا اعضاي تيم را كه مي توانيد با آن قدم بزنيد و يا مايل به ورود به سيستم هستيد ، به طرفين بكشيد.
به اين ترتيب ، شما مي توانيد حريم خصوصي را با صراحت و بدون قرباني كردن ريتم بهرهوري خود حفظ كنيد.
سخن آخر
در اين متن به طور كلي راهكارهايي براي داشتن مناسب ترين دكوراسيون دفتر كار ارائه شد كه هر مدير، كارمند و حتي طراحي مي تواند به ياري آنها طراحي منحصر به فردي را ايجاد كند.
تيم آدينا در اين زمينه طرح هاي ايده آل و مناسبي را براي ابعاد مختلفي از دفتر كار ايجاد خواهند كرد.
امروزه نتايج حاصل از تحقيقات نشان داده است كه نيروي كار مولد نقش بسزايي در موفقيت يك سازمان دارد.
براي آنكه بتوان در اين محيط پر تلاطم سالم به مقصد رسيد، حتما ميبايست خلاقيت را افزايش داد و از نوآوري استقبال كرد، اين امر به كمك محيط مناسب كار، آسان تر خواهد شد.
به نظر شما چقدر اهميت دارد كه فضاي كار با ماهيت كار و حرفه شما هماهنگ باشد؟ شما چه ايده هايي براي كمك به بهبود فضاي كار و آسايش كاركنان داريد؟! نظرات و ايده هاي خود را در اين باره در بخش مشاوره و دكوراسيون با كاربران مبلمان اداري آدينا تنها شركت مبلمان اداري در غرب تهران در ميان بگذاريد.
لطفا نظرات خود را با ما درميان بگذاريد...
براي طراحي با كارشناسان مبلمان اداري آدينا تماس بگيريد.
آدينا پاسخي شايسته به سليقه شما
لطفا با كارشناسان ما در بخش فروش با شماره هاي زير در ارتباط باشيد...
02144620089 02144620087 02144620086 09384993620