دكوراسيون داخلي مطب

همه چيز در مورد همه چيز

دكوراسيون داخلي مطب

۳ بازديد ۰ نظر

دكوراسيون داخلي مطب 

دكوراسيون داخلي مطب عنوان امروز ما در اين مقاله است . ما در تحريريه مبلمان اداري يكتا قصد داريم به بررسي دكوراسيون داخلي در تعدادي از مراكز پزشكي نظير مطب ها بپردازيم. با ما همراه باشيد.

همانطور كه آشنا هستيد اولين هدف از اجرا و طراحي يك دكوراسيون و مبلمان اداري خوب، القا و ايجاد حس مثبت و آرامش در محيط و افراديست كه قصد حضور در آن محيط را دارند مي باشد. در كنار اين هدف كه به عنوان مسير اصلي در هر نوع طراحي دكوراسيون است، توجه به كاربري مكان مورد نظر نيز دومين هدفيست كه در حين طراحي و اجرا بايد به آن توجه كرد. از اين روست كه دنياي طراحي و دكوراسيون وارد پيچيدگي هاي جذاب خود مي شود. اما چگونه مي توان دكوراسيوني متناسب با كاربري محيط طراحي و اجرا كرد؟

دكوراسيون داخلي مطب 

دكوراسيون داخلي مطب عنوان امروز ما در اين مقاله است . ما در تحريريه مبلمان اداري يكتا قصد داريم به بررسي دكوراسيون داخلي در تعدادي از مراكز پزشكي نظير مطب ها بپردازيم. با ما همراه باشيد.

همانطور كه آشنا هستيد اولين هدف از اجرا و طراحي يك دكوراسيون و مبلمان اداري خوب، القا و ايجاد حس مثبت و آرامش در محيط و افراديست كه قصد حضور در آن محيط را دارند مي باشد. در كنار اين هدف كه به عنوان مسير اصلي در هر نوع طراحي دكوراسيون است، توجه به كاربري مكان مورد نظر نيز دومين هدفيست كه در حين طراحي و اجرا بايد به آن توجه كرد. از اين روست كه دنياي طراحي و دكوراسيون وارد پيچيدگي هاي جذاب خود مي شود. اما چگونه مي توان دكوراسيوني متناسب با كاربري محيط طراحي و اجرا كرد؟

در ادامه همراه ما باشيد " مبلمان اداري يكتا "


مبلمان اداري يكتادكور توليد كننده انواع مبلمان اداري كلاسيك ، مدرن و لوكس مي باشد. براي آشنايي با محصولات ما به بخش هاي مربوط مراجعه نماييد.


 

در پاسخ به پرسش بالا بايد گفت كه مهم ترين اصل براي طراحي دكوراسيون متناسب با كاربري، داشتن آگاهي و دانش كافي در ارتباط با نوع آن كاربري مي باشد. در كنار اين اصل مهم توجه به حالات و روحيات افرادي كه به آن مكان رفت و آمد مي كنند نيز از اهميت ويژه اي برخوردار است. در نهايت تناسب بين زيبايي، احساس آرامش و دلپذير بودن در كنار توجه به كاربري محيط يك طراحي منحصر به فرد را به ارمغان مي آورد.

همان طور كه در ابتدا گفتيم قرار است در اين مقاله به بررسي طراحي دكوراسيون داخلي مطب  بپردازيم. در ادامه به چند نمونه از طراحي دكوراسيون در مطب ها اشاره مي كنيم.

بيشتر در مورد دكوراسيون اداري بخوانيد 

1.   دكوراسيون مطب سونوگرافي

با توجه به اين كه در اتاق سونوگرافي دستگاه ها و تجهيزاتي وجود دارد، بنابراين مهم ترين نكته در طراحي دكوراسيون فضاي داخلي اين اتاق دسترسي آسان به تجهيزات و وسايل آن در كنار رعايت موارد ايمني و بهداشتي مي باشد. از آن جايي كه اين تجهيزات و وسايل حساس هستند بايد نحوه چيدمان به گونه اي باشد كه حتي الامكان فقط اپراتور و يا دكتر به آن ها دسترسي داشته باشند. به دليل شرايط خاص معاينه در اين اتاق، اختصاص فضايي به عنوان رختكن الزامي مي باشد. جهت ايجاد چنين فضايي مي توان از پارتيشن اداري چوبي و يا ورقه هاي AGT استفاده كرد. براي انتقال نور مناسب نيز مي توان بخش هايي از اين پارتيشن ها را به صورت كركره ولومي طراحي كرد. براي اينكه فضاي كمتري نيز اشغال شود مي توانيم از درب هاي كشويي استفاده كنيم.

بخش مهم ديگري كه در طراحي دكوراسيون داخلي اتاق سونوگرافي بايد به آن پرداخت، طراحي كمد اداري ، ميز اداري مورد نياز مانند جانماي پرينتر و جانماي دستگاه DVR است. كمد اداري براي اين فضا نيز بهتر است به شكل كشويي طراحي شود. در طراحي ميز ها نيز بايد يك كنسول جهت نگه داري فايل در نظر گرفته شود.

آخرين نكته در طراحي دكوراسيون داخلي اتاق سونوگرافي انتخاب رنگ ها مي باشد. انتخاب رنگ ها در چنين فضاهايي بايد بگونه اي باشد كه در عين زيبايي، هم با فضاي درماني تناسب داشته باشد و هم القا كننده آرامش باشد. هم چنين بايد دقت كنيم كه از يك رنگ در تمام طراحي استفاده نكنيم؛ چرا كه باعث خستگي و يكنواختي مي شود. معمولا براي چنين فضاهايي تناليته رنگي شامل رنگ هاي خنثي مناسب است. يكي از اين تركيبات كنار هم قرار دادن رنگ سفيد و رنگ خاكستري مي باشد كه تمام ويژگي هاي ذكر شده را دارد. البته در قسمت هايي هم مي توانيم از رنگ هاي تيز تري استفاده كنيم.

بيشتر بخوانيد : با انواع ميز اداري بيشتر آشنا شويد

2.   دكوراسيون مطب زنان و زايمان

مي توان گفت فاكتور هاي طراحي براي دكوراسيون داخلي مطب هاي مختلف در بسيار ي از آن ها مشترك هستند اما برخي ويژگي هاي مختص به خود را دارند. يكي از آن ها مطب زنان و زايمان است. دليل آن هم كاملا روشن است. هم پزشك و هم مراجعه كنندگان همگي بانوان هستند. پس بايد در طراحي دكوراسيون اين فضا اين فاكتور مهم را در نظر داشته باشيم. نكته مهم بعدي در طراحي دكوراسيون و مبلمان اداري اين فضا، نداشتن ديد از خارج اتاق مي باشد. نور مناسب فاكتور مهمي در طراحي تمامي فضاها مي باشد ولي در برخي طراحي ها از اهميت بيشتري برخوردار است. مطب زنان و زايمان نيز از اين دست است. پس در طراحي بايد به گونه اي عمل كنيم كه بتوانيم بيشترين استفاده را از نور طبيعي ببريم و در نورپردازي داخلي دقت بيشتري به خرج دهيم.

در اجراي دكوراسيون مطب زنان و زايمان بايد به بعد روان شناسي طراحي توجه بيشتري شود كه در ادامه به دليل اين امر مي پردازيم. اغلب زناني كه به اين مراكز مراجعه مي كنند مضطرب، نگران و پر تتنش هستند؛ بنابراين مي توانيم با انتخاب رنگ بندي مناسب از اين ميزان استرس كاست و حس امنيت و آرامش را القا كرد. در اين گونه موارد استفاده از كاغذ ديواري به اين دليل كه همراه خود طرح هاي زيبايي را دارد مي تواند انتخاب مناسبي باشد. استفاده از تابلوهاي مناسب نيز به برقراري ارتباط هر چه بهتر بين پزشك و بيمار كمك مي كند. تركيبات رنگ هاي چوبي به همراه رنگ سبز اثر آرامش بخشي دارند كه مي توان در اين فضا استفاده كرد. حتي مي توانيم بجاي به كار بردن رنگ سبز از گياهان مختلف در طراحي خود استفاده كنيم.

طيف وسيع ديگري از مراجعه كنندگان به مطب زنان و زايمان مادران باردار هستند كه در طراحي بايد به اين نكته نيز توجه داشته باشيم. براي اينكه حس بهره وري و زندگي را در بين اين دسته از مراجعه كنندگان ايجاد كنيم استفاده از رنگ زرد در طراحي دكوراسيون بسيار تاثير گذار خواهد بود.

بيشتر بخوانيد : پارتيشن اداري مبلمان اداري يكتا

 

1.   دكوراسيون مطب مامايي

مطب مامايي نيز در واقع همان مطب زنان و زايمان است؛ پس تمامي ويژگي هاي مطب زنان و زايمان را دارد. در ادامه كمي بيشتر در مورد نحوه چگونگي طراحي دكوراسيون اين مطب صحبت مي كنيم.

بيشتر طراحان دكوراسيون در حوزه مراكز پزشكي با يكديگر اتفاق نظر دارند كه فضاي يك مطب مامايي بايد به گونه اي طراحي شود كه گرماي خاصي را به بيمار منتقل كند. قطعا اين نتيجه گيري از بررسي حالات و رفتارات بيمارران به دست آمده است. همان طور كه پيشتر اشاره كرديم رنگ سبز و رنگ زرد، دو رنگي هستند كه مي توانند بيشترين استفاده را از آن ها در اين فضا ببريم. اين نحوه استفاده نيز مي تواند به اشكال گوناگون باشد. به عنوان مثال مي توانيم كاغذ ديواري را از تركيب اين دو رنگ انتخاب كنيم. يا مي توانيم كاغذ را سبز رنگ و ميز ها را زرد رنگ انتخاب كنيم ويا بالعكس.

مطلب ديگري كه باز هم قبلا در مورد آن صحبت كرده بوديم استفاده از تصاوير و تابلو هاست. قطعا بايد تصاوير و تابلو هاي مورد استفاده با روحيات مراجعين سازگاري داشته باشد و سبب بهبود روحيه آن ها بشود. در مطب مامايي ما با دو دسته عمده از مراجعين رو به رو هستيم. نخست مادراني كه باردار هستند و دوم زناني كه خود بيمار هستند. تصاوير، مضامين و تابلو هاي انتخاب شده بايد هر دو دسته را پوشش دهد. طبيعتا مادران باردار به واسطه شرايط خاصشان، اضطراب و نگراني هاي زيادي دارند. پس تصاوير انتخابي ما قطعا بايد حاوي پيام هايي نظير عشق و اميد باشد. اميد به آينده و عشقي كه بين مادر و فرزند ايجاد مي شود مي تواند مقدار زيادي از نگراني هاي او را از بين ببرد.

بيشتر بخوانيد : كاتالوگ مبل اداري

بد نيست توضيح كوتاهي هم در مورد سبك مدرن طراحي در اين مراكز خدمت شما ارائه دهيم؛ چرا كه امروزه اين سبك بيشترين كاربرد را در طراحي هاي دكوراسيون داخلي مطب دارد. پس لازمه طراحي و اجراي يك سبك مدرن درجه يك، شناخت المان هاي آن است.

لوازم دكوري مينيمال: در سبك مبلمان اداري مدرن بر خلاف سبك مبلمان اداري كلاسيك سعي بر استفاده از دكوراسيون ساده است. دكوراسيوني كه غالبا از خطوط كمتري برخوردار هستند و اين باعث ساده تر به نظر رسيدن آن ها مي شود. همچنين اشكال بيشتر به سمت چند ضلعي ها حركت مي كنند تا به سمت خطوط منحني و دايره اي شكل.

نور پردازي: نور پردازي در سبك مدرن خطيست. اين گونه نور پردازي اگر در سقف استفاده شود باعث بيشتر به نظر رسيدن فاصله سقف تا كف خواهد شد.

بيشتر بخوانيد : ميز مديريت كلاسيك

1.   دكوراسيون مطب متخصص زنان

شيك بودن فضا هميشه تاثير مثبت در حس مراجعين دارد اما گاهي اوقات پرداختن و توجه بيش از حد به شيك بودن صميميت فضا را كم مي كند و روح حاكم در فضا را به سمت خشك بودن سوق مي دهد. فضاهاي رسمي مانند مراكز پزشكي به خودي خود جو سنگيني دارند كه با دكوراسيون غير اصولي، جو آن مي تواند سنگين تر هم بشود. درست جايي كه ما با حجمه زيادي از استرس رو به رو هستيم بايد طراحي به سمت ايجاد فضايي صميمي ببريم. در واقع در چنين فضاهايي ما بايد اصل شيك بودن را كمي فداي صميمت كنيم و اين اصلا بد نيست؛ چرا كه در جاي مناسب خود اتفاق مي افتد.

انتخاب صندلي ها در اين مطب داراي اهميت ويژه ايست. همان طور كه گفتيم مراجعين اين مطب را زنان باردار يا ديگر زنان بيمار تشكيل مي دهند. پس بايد صندلي هاي انتخاب شده حتما راحت باشند تا در زمان انتظار و يا در زمان معاينه احساس بدي نداشته باشند. از آن جا كه متوسط قد زنان از متوسط قد آقايان كم تر است و تمامي مراجعين اين مطب را زنان تشكيل مي دهند، پس بايد از صندلي هايي استفاده كرد كه از ميانگين صندلي ها ارتفاع كم تري داشته باشند. تعداد صندلي ها هم بسيار مهم است. شايد اگر در مورد مطب ديگري صحبت مي كرديم اين موضوع را مطرح نمي كرديم، اما به همان دلايلي كه پيشتر ذكر شد بايد تعداد صندلي ها به قدري باشد كه لازم نباشد مراجعه كننده اي سر پا بايستد. بخش پذيرش هم بايد از اين حيث توجه شود. با توجه به شرايط مراجعه كنندگان، بخش پذيرش بايد طوري طراحي شود كه بيمار احساس هيچ گونه ناراحتي در خود نكند.

بيشتر بخوانيد : اهميت مبل اداري

از چه المان هايي مي توانيم به عنوان دكور استفاده كنيم؟ احتمالا شما هم در بيشتر مطب هاي متخصص زنان تابلو و يا تصوير يك مادر و فرزند را ديده ايد. اين گونه تصاوير يكي از بهترين المان براي اين مطب مي باشد. اما در كنار آن استفاده از گياهان از آن جا كه حس زندگي القا مي كنند نيز بسيار تاثير گذار خواهد بود. آب نما و يا آكواريوم هم به دليل وجود آب در آن ها حس آرامش را القا مي كند. گاهي اوقات به دليل كمبود فضاي كافي، شايد نتوانيم خيلي از المان ها را به كار ببريم. در اين شرايط بهترين راه حل رفتن به سراغ رنگ هاست. با استفاده از تركيبات رنگي مي توانيم احساسي شبيه حسي كه المان ها الاق مي كنند را ايجاد كنيم. قبلا در مورد رنگ سبز و زرد صحبت كرديم. در اينجا دو رنگ ديگر يعني آبي و خاكستري را مي خواهيم معرفي كنيم. بر هيچ كس پوشيده نيست كه رنگ خاكستري در دسته رنگ هاي خنثي قرار مي گيرد و هم چنين همه مي دانيم كه رنگ آبي نيز از آرامش بخش ترين رنگ هاست. استفاده از تركيبات اين دو رنگ نيز به ايجاد آرامش بيشتر در زنان مراجعه كننده كمك مي كند. مخصوصا اگر از رنگ زرد استفاده كرده باشيم، به دليل گرم بودن آن ممكن است كمي از ايجاد حس آرامش مد نظر كم كند كه با استفاده از دو زنگ آبي و خاكستري اين مشكل را نيز مي توان برطرف كرد. نكته مهم ديگري كه بايد آن را رعايت كنيم، تشابه استفاده از رنگ ها در سالن انتظار و اتاق پزشك است. اين تشابه باعث مي شود كه بيمار هنگام ورود به سالن آمادگي ذهني و روحي براي ورود به اتاق پزشك را پيدا كند. در انتها توصيه مي كنيم براي آرامش بيشتر تركيبات رنگي روشن تري را در اتاق پزشك نسبت به سالن انتطار استفاده كنيم.

2.   دكوراسيون مطب پوست و زيبايي

همان طور كه از نام اين مطب پيداست، مهم ترين دليل براي ورود مراجعه كنندگان به اين مراكز توجه به زيبايي مي باشد. پس طراحي دكوراسيون داخلي مطب پوست و زيبايي بايد به گونه اي باشد كه اين حس مهم يعني زيبايي را القا كند. يكي از نكاتي كه باعث مي شود مراجعه كنندگان نسبت به جايي كه در حضور دارند مطمئن باشند توجه به ظرافت در طراحي دكوراسيون است. مراجعه كننده با ديدن ظرافت هاي موجود در طراحي دكوراسيون داخلي مطب اين حس در او القا مي شود كه نسبت به زيبايي مد نظرش هم به همين ميزان ظرافت به خرج داده خواهد شد. نحوه كار بر روي مراجعه كننده در اين گونه مراكز اغلب به شكلي مي باشد كه او مجبور است براي مدتي طولاني خيره به سقف باشد؛ بنابراين توجه به طراحي سقف و نورپردازي آن از اهميت ويژه اي برخوردار است.

استفاده از تركيبات رنگي ملايم در طراحي اين مراكز كمك شاياني به القاي حس آرامش در مراجعه كنندگان دارد. رنگ هايي نظير ياسي وآبي كم رنگ از اين دست رنگ ها هستند.

بيشتر بخوانيد : معيار انتخاب رنگ مبلمان اداري چيست ؟

3.   دكوراسيون مطب چشم پزشكي

از آنجايي كه نحوه معاينه بيمار در مطب چشم پزشكي به گونه ايست كه بيمار مي بايست در فاصله اي نسبتا قابل توجه از يك تابلو و يا مانيتور قرار بگيرد پس بايد اين نكته را در طراحي دكوراسيون خود در نظر داشته باشيم. اين طراحي و چيدمان بايد بگونه اي باشد كه در بين فاصله ذكر شده چيزي قرار نداشته باشد.

از آن جا كه بسياري از وسايل و تجهيزات مرتبط با اين مركز از شيشه ساخته شده اند؛ بنابراين بايد طراحي و چيدمان به گونه اي باشد كه به خوبي از اين تجهيزات نگه داري شود و امكان برخورد هاي ناگهاني با آن ها به كم ترين مقدار خود برسد.

از آن جا كه هر نوع طيف و رنج  سني به اين مراكز مراجعه مي كنند بايد نحوه طراحي به گونه اي باشد كه انرژي مثبت را به تمامي افراد با سنين مختلف القا كند. قرار دادن بخشي مجزا براي كوكان پيشنهاد خوبيست اما در خيلي از مواقع به دليل نبودن فضاي كافي اين امكان براي طراح وجود ندارد.

چشم عضويست كه در اين مراكز بررسي مي شود؛ پس بهتر در طراحي خود از رنگ هاي روشن استفاده كنيم تا احساس وضوح و درخشندگي را در چشمان مراجعين نمايان كند.

بيشتر بخوانيد : خلاقيت در دكوراسيون اداري

4.   دكوراسيون داخلي اتاق انتظار مطب

تمام ويژگي هايي را كه در موارد قبلي ذكر كرديم بايد در سالن انتظار هر كدام نيز رعايت كنيم. به علاوه سالن هاي انتظار در مراكز پزشكي خصوصيات مشتركي دارند كه در ادامه آن ها را شرح خواهيم داد.

اولين و مهم ترين نكته اي كه بايد در طراحي دكوراسيون سالن انتظار به آن توجه كنيم " انتظار " است. انتظار هميشه خسته كننده، كلافه كننده و كسالت بار است؛ مخصوصا كه بيمار هم باشيد. پس شايد بتوان گفت طراحي سالن انتظار از اتاق معاينه نيز مهم تر است. چرا كه مراجعين اولين احساسشان را نسبت به يك مركز پزشكي در بدو ورود به سالن انتظار به دست مي آورند و تا لحظه خروج اين حس را با خود به همراه دارند.

راحت ترين كاري كه در گذشته براي سالن هاي انتظار مي كردند گردآوري تعدادي مجله و روزنامه قديمي بود كه نه تنها حس خوبي را به مراجعين القا نمي كرد بلكه براي آن ها منزجر كننده نيز بود. اما گاهي اوقات مي توان بدون حتي كوچك ترين نوشته اي و تنها با تركيب رنگ اعجاز آميز و قرار دادن تابلويي، بيمار را هم به تفكر و هم به آرامش دعوت كرد. اگر از اشكال هندسي مختلف به جا و به موقع در طراحي خود استفاده كنيم مي توانيم موفقيت بزرگي در دعوت بيمار به آرامش كسب كنيم.

بيشتر بخوانيد : مبلمان اداري آدينا

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.