اصول طراحي سالن كنفرانس و همايش
امروزه سالن هاي كنفرانس از ظاهر سنتي خود خارج شده اند و به سمت كانسپتي مدرن و جذاب روي آورده اند.
سالن هاي كنفرانس و اجتماعات از اهميت بالايي برخوردار است چرا كه جلسات و سمينارهايي در اين مكان برگزار مي شود و معمولا افراد مهمي در آن حاضر مي شوند.
به طور كلي در دكوراسيون داخلي چنين سالن هايي علاوه بر مسائل زيبايي شناختي معماري، موارد فني، بايد استانداردها و ضوابط بسياري مورد توجه قرار گيرد.
نكته مهم ديگر حل كردن روابط پيچيده و مسير ها در پلان و محل استقرار مخاطبان است، زيرا هدف نهايي از ايجاد چنين فضايي ارائه خدمات به حضار و علاقه مندان مي باشد.
امروز بچه هاي تحريريه " شركت مبلمان اداري آدينا " تصميم دارند تا با شما خوانندگان صميمي در مورد موضوع طراحي سالن كنفرانس مواردي را به اشتراك بگذارند.
بيشتر بخوانيد: " راهنماي خريد انواع صندلي اداري/ بخش دو؛ صندلي كنفرانس "
در دكوراسيون و طراحي سالن هاي كنفرانس و همايش علاوه بر مسائل زيبايي سازه و معماري دكوراسيون، مبلمان اداري موارد فني و استاندارهاي بسياري نيز در خصوص جانمايي ميز كنفرانس ، تجهيزات سيستم هاي صوتي و تصويري، نورپردازي مناسب، سن نمايش سالن، كيفيت و ارگونومي صندلي ها، كفپوش و پوشش دكوراتيو ديوار و آكوستيك حرفه اي سالن و ... بايد مد نظر قرار گيرد.
سالن كنفرانس يا اتاق كنفرانس مكاني است كه گروهي از افراد با يكديگر موضوعي را شروع به گفتگو و بحث مي نمايند تا تصميمات مهمي بگيرند كه اگر به خوبي برنامه ريزي نشود ، تأثير عمده اي را به همراه خواهد داشت.
بنابراين طراحي اتاق كنفرانس يا طراحي سالن كنفرانس و ساخت سالن كنفرانس و ميز كنفرانس و سالن اجتماعات بايد شامل مواردي باشد كه ذهنيت كاملاً شفافي را براي افراد سخنران به ارمغان آورد و به آنها كمك كند تا بدون هيچ گونه حواس پرتي بتوانند نظر خود را راجع به موضوع مورد بحث ارائه دهند.
بگذاريد برخي از تكنيك هاي معماري كه در طراحي سالن كنفرانس استفاده مي شود ، به شما ارائه دهيم.
مشاوره براي طراحي سالن كنفرانس
اولين گام در طراحي سالن كنفرانس و طراحي سالن همايش مشاوره با كارفرما است.
بيشتر بخوانيد " بايدها و نبايدها در طراحي اتاق كنفرانس "
در اين گام كاربري، قابليت ها و امكانات و توقعات مد نظر كارفرما از سالن طي جلسات مشاوره مشخص مي شوند. عموما اين جلسات مشاوره همراه با بازديد از محل ساختمان پروژه توسط كارشناسان ،به منظور مستند سازي وضعيت موجود است.
در همين مراحل اوليه كارشناسان اقدام به انجام برآورد اوليه در دو بخش الكتريكال و معماري مي نمايند.
اين برآوردها در قالب طرحي پيشنهادي به كارفرما ارائه خواهد شد.
طرحي كه شامل اطلاعات فني، ليست قيمت و تجهيزات و متريال مورد نياز كار است.
بيشتر بخوانيد : انواع پارتيشن دو جداره اداري
طرح پيشنهادي مبنايي براي جلسات بعدي است تا طرحها تكميل و مقدمات طراحي سالن كنفرانس يا همايش محقق گردد.
پس از تاييد طرح هاي اوليه نوبت به تهيه نقشه هاي سالن مي رسد.
نقشه هايي كه شامل پلان، مقاطع طولي – عرضي و چيدمان فضا است.
وظيفه انجام اين بخش از طراحي سالن كنفرانس بر عهده تيم هاي معماري خواهد بود.
ابعاد سالن كنفرانس
ابعاد و شكل سالن، در طراحي سالن كنفرانس اهميت ويژهاي دارد.
اين ابعاد، به موارد زيادي از جمله تعداد مخاطبان، اندازه صندلي ها، خطوط ديد حضار، عرض راهروها و تعداد رديف هاي سالن بستگي دارد.
بيشتر بخوانيد " ست ميز مديريت و كنفرانس "
در سالن هاي كوچك، كه صرفا براي سخنراني مورد استفاده قرار مي گيرند با ظرفيت حداكثر ۸۰ نفر، سالن هاي با كف مسطح مطلوب تر است.
اما در سالن هاي بزرگ به دليل ظرفيت بالاي سالن، ديد بهتر مخاطبان نسبت به سن و كاركردهاي ديگر سالن، از سطوح شيبدار يا پلكاني استفاده مي شود.
ورودي و خروجي سالن كنفرانس
ابتدايي ترين نقطه ورود به سالن كنفرانس ورودي هاست.
بنابراين از اهميت ويژهاي برخوردار مي باشد. در اين بخش از طراحي سالن كنفرانس تنها به ذكر نكاتي كوتاه درباره ورودي و خروجي سالن بسنده مي كنيم.
- با هدف جلوگيري از تجمع بيش از حد افراد، چند ورودي و خروجي براي سالن در نظر بگيريد.
- ورودي و خروجي سالن كنفرانس بايد براي حضار داخل سالن، قابل رويت باشد.
- حتي الامكان از ورودي و خروجي جداگانه براي سالن كنفرانس استفاده كنيد.
- حداقل عرض درب هاي ورودي سالن بايد با نصف مجموع دربهاي خروجي برابر باشد.
- عرض لازم براي درب هاي سالن به ازاي هر ۱۰۰ نفر، حدود ۸۵ سانتي متر است.
- محل ورودي سالن را طوري در نظر بگيريد كه بتوانيد در زمان تجمع بيش از افراد يا وقوع حوادث غير مترقبه، به عنوان خروجي اضطراري از آن ها استفاده كنيد.
براي مطالعه بيشتر شما :ميز كنفرانس بزرگ، نحوه خريد و انتخاب ميز كنفرانس با ابعاد بزرگ
بيشتر بخوانيد : آشنايي با انواع ميز مديريت آدينا
سالن پذيرش
قسمت بعدي، سالن پذيرش يا انتظار مي باشد.
در سالن هاي انتظار مقدار فضايي كه براي هر ۶ نفر در نظر گرفته مي شود يك متر مربع است بنابراين به ازاي هر ۳۰۰ نفر ۵۰ متر مربع فضا نياز داريم اما در اين حالت افراد، فضاي بسيار كمي خواهند داشت به همين دليل براي راحتي حضار، به ازاي هر ۶ نفر ۳ متر مربع در نظر مي گيريم كه با اين حساب براي ۳۰۰ نفر به ۱۵۰ متر مربع فضا نياز داريد.
بيشتر بخوانيد " توصيه هايي براي داشتن اتاق كنفرانس بهتر "
انتخاب كفپوش و ديوارپوش مناسب
همانطور كه در بالا اشاره شد انتخاب نوع كفپوش و ديوار پوش ها نيز از دغدغه هاي طراحي هر سالن به شمار مي رود كه علاوه بر آكوستيك بودن بايد داري ويژگي زيبايي شناسي بصري باشند تا نماي سالن را شيك تر جلوه دهند.
براي اين منظور در كف توصيه مي شود از موكت هاي ساده با طرح هاي هندسي استفاده شود.
كاركرد اصلي كفپوش و ديوارپوش هاي آكوستيك، جلوگيري از ورود اصوات مزاحم و مانع خروج صدا از داخل سالن و به طور كلي جذب صداهاي مزاحم است.
در گذشته بخش اعظم اين ديوارپوش ها را پشم شيشه تشكيل مي داد ولي امروزه به دليل چگالي پايين، سرطان زا بودن و اينكه اين ماده در طولاني مدت از بين مي رود از اين ماده استفاده نمي شود.
مادهاي كه امروزه براي ساخت ديوارپوش هاي آكوستيك به كار گرفته مي شود پشم سنگ، با چگالي ۵۰ و ضخامت يك اينچ مي باشد.
براي نصب عايق ها، ابتدا با استفاده از سيم بندي و توري سطح زيرين سقف مهار مي شود.
در مرحله دوم عايق ها نصب مي شوند و در مرحله سوم با استفاده از پارچه هاي نمگريز و محافظ، از ريزش پشم سنگ جلوگيري مي شود.
بيشتر بخوانيد " خريد ميز كنفرانس "
ابعاد سالن كنفرانس، در اجراي سيستم هاي آكوستيكي موثر است.
به عنوان مثال در سالنهايي با ابعاد كمتر از ۳۰۰ متر مربع، نيازي به اجراي فرآيندهاي خاص آكوستيك نيست.
اما با افزايش ابعاد سالن كنفرانس، بايد براي بهبود كيفيت صدا، از سطوح محدب و نامنظم براي انتشار بهتر صدا استفاده كرد.
براي انعكاس بهتر صدا مي توانيد ارتفاع سقف را بيشتر كنيد.
علاوه بر ارتفاع سقف، مسئله ديگري كه مي توان براي بهتر شدن صدا از آن استفاده كرد صندلي ها هستند.
در حالتي كه مخاطبان روي صندلي نشسته اند جاذب صدا هستند پس بايد جنس صندلي ها، جاذب صدا باشد تا خالي بودن آن ها تاثيري در كيفيت صدا نداشته باشد.
براي به دست آوردن نتيجه بهتر، مي توانيد صندلي هاي طرفين و انتهاي سالن را به ميزان يك متر و صندلي هاي گوشه هاي سالن را يك و نيم متر از ديوار فاصله بدهيد.
نكته مهم ديگر اينكه حتي الامكان به دليل جلوگيري از مشكلات آكوستيكي از به كارگيري سطوح مقعر و گنبدي شكل خودداري كنيد.
يك سالن آكوستيك استاندارد، بايد داراي شدت صداي مساوي با تعداد انعكاس طبيعي باشد.
با استفاده از مواد جاذب صوت، ايجاد شكستگي در ديوار و ايجاد شيب در سقف و كف ميتوان يك سالن كنفرانس آكوستيك استاندارد ايجاد كرد.
بيشتر بخوانيد " آيا ميز كنفرانس شيشهاي مناسب سازمانها و ادارات است؟ "
تاثير صدا در سالن هاي كنفرانس و همايش
صدا يكي از مهم ترين بخش هاي تجهيز سالن همايش و كنفرانس است.
بسياري از مردم با اين ايده كه صدا با كيفيت بالا چيزي است كه فقط شنوندگان و ديگر افراد با استعداد خاص مي توانند بشنوند.
در حقيقت صدا مسلما محرك هايي است كه ما طراحي كرده ايم تا بيشتر تحت تاثير رويدادها قرار بگيريم.
سيستم هاي صدا از ميكروفن هاي مخصوص در فضاي بزرگ كنفرانس گرفته تا بلندگوها بايد به در محل كنترل و بهبود رويداد قرار بگيرند.
مقدار پخش صدا نبايد به اندازه اي آزاردهنده باشد و بايد از سيستم هاي نويزگير براي گرفتن صداهاي مزاحم يا آكوستيك كردن محيط نيز استفاده كرد.
انتخاب مناسب ميز كنفرانس
سبك كلي و ظاهر اتاق كنفرانس شما كاملاً به ميز كنفرانس شما بستگي دارد. فاكتورهاي مختلفي وجود دارد كه ميز كنفرانس كلاسيك بر اساس آن اندازه گيري مي شود ، از جمله اندازه اتاق كنفرانس ، شكل ميز كنفرانس ، قيمت ميز كنفرانس.
از انواع مبل اداري آدينا ديدن كنيد.
ميزهاي كنفرانس بسيار متنوع بوده كه انتخاب آن براي سالن كنفرانس شما بسيار سخت مي شود.
طراحي ميز همايش يا ميز كنفرانس بزرگ بر پايه مواردي مختلف مي باشد.
پس از انتخاب طرح ، مرحله بعدي انتخاب رنگ است.
مي توانيد يك ميز كنفرانس گرد را با رنگ تيره يا يك ميز كنفرانس شيشه اي انتخاب كنيد.
بيشتر بخوانيد " 6 عامل مهم در طراحي اتاق كنفرانس و ميز اداري كنفرانس "
اگر اتاق كنفرانس شما به اندازه كافي بزرگ نباشد ، ما ترجيح مي دهم ميز كنفرانس با رنگ روشن را انتخاب كنيد.
فضاهاي خدماتي
در مورد فضاهاي خدماتي كه در سالن انتظار قرار دارد تنها به ذكر يك نكته بسنده مي كنيم كه سرويس هاي بهداشتي بايد به راحتي در دسترس باشد و در عين حال نبايد در معرض ديد باشند.
چيدمان صندلي
در نحوه چيدمان صندليها دو عامل تعيين كننده اعم از اندازه صندلي ها و ايجاد فاصله بين رديف ها براي عبور و مرور حضار وجود دارد.
نكته بسيار مهم در زمينه چيدمان صندلي ها اين است كه فاصله بين رديف ها از ابتدا تا انتها بايد به يك اندازه باشد.
بهتر است براي راحتي و توجه هرچه بيشتر حضار، بين رديف هاي صندلي اختلاف ارتفاع كافي را در نظر بگيريد. البته رعايت اين مسئله، به نوع و ابعاد صندلي نيز بستگي دارد.
مسئله بعدي راجع به چيدمان صندلي ها و ديد استاندارد تماشاگران در سالن هاي شيبدار مي باشد.
زاويه ديد استاندارد مخاطبان در حالتي كه سر و گردن ثابت بوده و تنها چشم ها به صورت جزئي حركت مي كنند بايد حدود ۳۰ درجه باشد.
زاويه ديد مناسب، در حالتي كه سر و چشم هر دو به صورت جزئي درحركتند حدود ۶۰ درجه است.
براي ادراك كامل بدون حركت سر بايد زاويه ديد ۱۱۰ درجه باشد.
بيشتر بخوانيد " چيدمان دكوراسيون اتاق كنفرانس "
فضاي استراحت در سالن كنفرانس و همايش
اين بخش عموما در سالن هايي تعبيه مي شود كه نفرات بين اجراها يا سخنراني ها نيازمند استراحت يا ريلكس نمودن هستند.
نورپردازي سالن كنفرانس و همايش
نكته مهم ديگر مقوله نورپردازي است كه همواره بايد به بهترين شكل صورت گيرد تا تمام حضار در زمان سخنراني يا هر اجراي ديگر، تصوير واضحي از سن داشته باشند تا منجر به درك بهتري از مطالب جلسه شود.
به طور كلي براي داشتن جلسه اي با كيفيت و گيرا، طراحي بايد به گونه اي باشد كه فضايي اعتماد بخش و صميمي فراهم آيد.
سخن آخر
قيمت طراحي سالن كنفرانس بستگي به عوامل بسياري دارد كه مهمترين آنها مي تواند متراژ سالن و سبك طراحي و متريال هاي مصرفي باشد.
در نتيجه براي اطلاع دقيق از هزينه ها با سازنده ميز كنفرانس تماس بگيريد تا تيم آدينا شما را راهنمايي كنند و بتوانيد بهترين انتخاب را داشته باشيد.
گروه توليدي و صنعتي آدينا به عنوان يكي از بزرگترين و به روز ترين مجموعه هاي صنعتي كشور در حوزه دكوراسيون اداري ، دكوراسيون سالن همايش و كنفرانس ، توليد انواع ميز اداري، ميز كنفرانس و پارتيشن، توليد مبلمان اداري و صندلي هاي آمفي تئاتر، سينمايي و همايش و داراي نشان استاندارد با سالها تجربه در زمينه توليد و طراحي محصولات آماده همكاري و خدمت رساني مي باشد.
شركت آدينا تنها شركت مبلمان در غرب تهران با سال ها تجربه در زمينه طراحي و دكوراسيون اداري تمام تلاش خود را مي كند تا با استفاده از تكنولوژي روز دنيا و متناسب با استاندارهاي طبي و سلامت، فضايي را طراحي كند تا در محيط اداري خود لذت ببريد.
لطفا نظرات خود را با ما درميان بگذاريد...
براي طراحي با كارشناسان مبلمان اداري آدينا تماس بگيريد.
آدينا پاسخي شايسته به سليقه شما
لطفا با كارشناسان ما در بخش فروش با شماره هاي زير در ارتباط باشيد...
02144620089 02144620087 02144620086 09384993620