تجهيز سالن همايش | همه نكات اساسي كه بايد در مورد طراحي يك سالن همايش بدانيد

۳ بازديد ۰ نظر

تجهيز سالن همايش به چه عواملي بستگي دارد؟ چرا موضوع صدا در تجهيز سالن همايش اهميت دارد؟ نكات كليدي در تجهيز سالن همايش كدام اند؟ اين ها نمونه اي از اصلي ترين سوالات در خصوص طراحي و تجهيز سالن هاي همايش مي باشند كه اگر در حال برنامه ريزي يا طراحي آن مي باشيد قطعا با آن رو برو خواهيد شد.

[caption id="attachment_3890" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

براي درك بهتر اين موضوع ، بهتر است تا مواردي را در نظر بگيريد كه براي رسيدن به نتايج مطلوب و مورد نظر ضروري مي باشند. ما در تيم تحريريه شركت مبلمان اداري يكتا قصد داريم تا در اين مقاله به نكاتي مهم در زمينه طراحي و اجراي سالن هاي همايش بپردازيم و جنبه هاي مختلف آن را مورد بحث قرار دهيم. همراه ما باشيد.

[caption id="attachment_3889" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

مبلمان اداري يكتادكور توليد كننده انواع مبلمان اداري كلاسيك ، مدرن و لوكس مي باشد. براي آشنايي با محصولات ما به بخش هاي مربوط مراجعه نماييد.

اصطلاح تجهيز سالن همايش ، كنفرانس ، سينما و حتي تئاتر بدين معني مي باشد كه ما قصد داريم فضايي را طراحي كنيم كه به طور اختصاصي مناسب هر كدام از موارد ذكر شده باشد. مواردي كه بايد در طراحي چنين محيطي در نظر داشت چيزي بيش از تعداد صندلي و ظرفيت آن است.

[caption id="attachment_3888" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

احترام به افراد در قبال زماني كه مي خواهند در سالن مورد نظر شما سپري كنند از جمله نكاتي است كه شما مي توانيد با يك طراحي زيبا و خاص و استفاده از تجهيزات مناسب به آن دست يابيد.

[caption id="attachment_3887" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

براي طراحي سالن هاي همايش و ميز كنفرانس سه مرحله اساسي وجود دارد كه قبل از هر چيز بايد به آن توجه كرد:

محصولات مبل اداري مدرن يكتادكور را ببينيد

[caption id="attachment_3886" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

گام اول تجهيز سالن همايش  ، مشاوره

قبل از هر كاري براي طراحي سالن همايش و كنفرانس بايد با يك كارفرما مشورت كنيد. در اين مرحله كار فرما سالن را از نظر كاربري ، قابليت ها ، امكانات و توقعات خود مورد بررسي قرار مي دهد و در طي جلسات مشاوره آن را مطرح مي نمايد.

[caption id="attachment_3885" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

اين جلسات عموما طي بازديد هاي مختلف  از پروژه و ساختمان مورد نظر توسط كارشناسان صورت مي گيرد. وظيفه كارشناسان بر آورد اوليه قيمت در دو بخش معماري و الكتريال مي باشد. سپس اين بر آورد ها را در قالب طرحي پيشنهادي به كارفرما ارائه مي كنند.

[caption id="attachment_3884" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

اين طرح شامل اطلاعات فني ، ليست قيمت ها و تجهيزات و متريال مورد نياز مي باشد. پس از گذشت جلسات طرح ها تكميل و مقدمات طراحي سالن شروع مي شود.

[caption id="attachment_3883" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

گام دوم  تجهيز سالن همايش ، طراحي نقشه ، چيدمان و تصاوير سه بعدي

پس از اينكه طرح هاي اوليه مورد تاييد قرار گرفت حال نوبت به طراحي نقشه هاي سالن مي رسد. اين نقشه ها شامل پلان ، مقطع طولي _ عرضي و چيدمان فضا هستند. وظيفه اين بخش از طراحي سالن همايش ، كنفرانس و … ، بر عهده تيم هاي معماري مي باشد.

[caption id="attachment_3882" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

طراحي سالن همايش :چيدمان سالن همايش ، كنفرانس و …

در چيدمان سالن علاوه بر شكل ظاهري بنا ، كاربري سالن اهميت ويژه اي دارد. به عنوان مثال ، در سالن هاي كنسرت ، سينما و كنفرانس ها چيدمان صندلي ها به گونه اي است كه توسط چند راه رو از يك ديگر جدا شده اند تا رفت و آمد در بين رديف ها آسان تر باشد.

[caption id="attachment_3881" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

اما در سالن هاي همايش مي توان به گونه اي ديگر عمل كرد و از چيدمان متحد در وسط ، يا قاره اي استفاده كرد. در سالن كنفرانس براي چينش صندلي ها و ميز ها چندين شكل وجود دارد. مثلا مي توان صندلي و ميز كنفرانس را به صورت دايره اي ، نيم دايره اي ( به طوري كه تمركز بر هيئت رئيسه باشد ) ، و به شكل مستطيل در يك يا چندين رديف قرار داد. به علاوه بايد زاويه ديد افقي و عمودي حضار را در چيدمان سالن مد نظر قرار داد.

[caption id="attachment_3880" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

نكته ديگري كه بايد به آن توجه كرد محل قرار گيري سن مي باشد كه در سالن هاي بزرگ آمفي تئاتر يا سالن هاي كنفرانس بدون سن ، سن بايد بگونه اي طراحي و قرار داده شود تا از تمامي نقاط سالن قابل مشاهده باشد.

[caption id="attachment_3879" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

طراحي سالن همايش :طرح هاي سه بعدي اوليه سالن

در طراحي سالن همايش و كنفرانس ارائه تصاوير سه بعدي كه نشان دهنده وضعيت سالن پس از اجرا مي باشد در شبيه سازي و ايجاد درك بهتر طراح و كارفرما كمك بسزايي مي كند .

[caption id="attachment_3878" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

طراحي سالن همايش :طرح هاي الكتريال سالن

در طراحي سالن همايش و كنفرانس علاوه بر طرح هاي معماري ، طرح هاي الكتريال نيز تهيه مي شود. اين طرح ها شامل نقشه هايي از اطلاعات سيستم هاي صوتي ، تصويري و نور پردازي سالن مي باشد.در اين طرح تمامي تجهيزات مورد نياز براي سالن به صورت ليست در اختيار كارفرما قرار مي گيرد. پس از تهيه تمامي نقشه ها و در طي جلسات مختلف تمامي طرح ها سنجيده مي شود و در صورت لزوم تغييراتي در آن ها اعمال مي شود. اين گام به عنوان فاز يك طراحي نيز ناميده مي شود.

[caption id="attachment_3877" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

بيشتر بخوانيد : پارتيشن شيشه اي مدرن

گام سوم ، نقشه هاي اجرايي و رندرهاي نهايي

در اين مرحله كه به عنوان فاز دوم طراحي نيز معروف است ، تمامي نقشه هاي معماري و دكوراسيون داخلي با جزئيات كامل در رابطه با متريال و تجهيزات تهيه مي شوند. علاوه بر اين تصاوير ( رندر ) هاي نهايي نيز تهيه مي شوند. اين تصاوير شكل پاياني را پس از اجرا نشان مي دهند. در اين مورد هماهنگي و دقت عمل تيم هاي طراحي و اجرايي از اهميت ويژه اي بر خوردار است كه نتيجه آن انطباق طرح ها و اجرا مي باشد.

[caption id="attachment_3876" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

همزمان با اين طرح ها در زمينه الكتريال نيز طرح و نقشه هاي نهايي در مورد محل قرار گيري تجهيزات ، كابل كشي ها و مواردي از اين قبيل تهيه مي گردد. همچنين محاسبات تخصصي در رابطه با صوت و تصوير و نور پردازي توسط افراد متخصص انجام مي گيرد. نتايج اين محاسبات در انتخاب تجهيزات و محل قرار گيري آنان بسيار اهميت دارد.

[caption id="attachment_3875" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

تاثيرات كاربري در طراحي سالن همايش ، كنفرانس و…

همانطور كه قبل تر اشاره شد طراحي سالن ها موارد بسياري را در بر مي گيرد . اما اصلي ترين پرسش كه در نحوه طراحي اين سالن ها تاثير دارد ، كارايي مورد انتظار از آن فضا است. قبل از طراحي سالن بايد مشخص كرد كه در چه زمينه اي فعاليت صورت مي پذيرد و چه برنامه هايي اجرا مي گردد.

[caption id="attachment_3874" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

_ در تئاتر ها و اجرا هاي هنري فضايي كارايي مطلوب دارد كه احساس صميميت در آن بيشتر باشد . به همين منظور سالن هاي مخصوص براي اين اجرا ها را به گونه اي طراحي مي كنند كه حضار به سن نزديك تر باشند.

بيشتر بخوانيد : ميز كنفرانس شيشه اي

براي كنسرت ها و اجراي موسيقي سالن هايي موفق تر خواهند بود كه در اصطلاح حجيم تر باشند و اجازه بدهند كه صدا ، فضا را پر كند و تمامي افراد را در بر گيرد. اين كار سبب مي شود تا افراد حاضر در سالن نهايت استفاده و لذت را از اجرا داشته باشند.

[caption id="attachment_3873" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

_ سالن هاي همايش عموما حالتي كلي تر دارند و به طور كلي چند منظوره مي باشند. به همين جهت است كه سالن هاي آمفي تئاتر به گونه اي طراحي مي شوند تا پاسخ گوي كاربري هاي مختلف باشند.

[caption id="attachment_3872" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

_ سالن هاي كنفرانس و جلسات نيز مخصوص برگزاري جلسات مهم در رابطه با تصميم گيري ها و تبادل نظرات هستند. به همين دليل است كه اين سالن ها نسبت به ساير سالن ها ظرفيت كمتري دارا بوده و عمدتا محل حضور نفرات رده بالا و مديران مجموعه مي باشند.

[caption id="attachment_3871" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

بيشتر بخوانيد : ميز اداري

تجهيز سالن همايش :بخش هاي مختلف سالن هاي همايش ، كنفرانس و…

فضاي اصلي: مهم ترين بخش در سالن و محل اجراي برنامه ها ، سخنراني ها و گردهمايي ها مي باشد. اندازه ، ظرفيت و شكل ظاهري آن بستگي به ساختار كلي بنا ، كاربري سالن ، مشخصات سن و ديگر جنبه ها از نظر نور ، صدا و تصوير دارد.

[caption id="attachment_3870" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

اتاق فرمان: اتاق فرمان يا اتاق كنترل ، جهت نصب و استفاده از تمامي تجهيزات به كار رفته و مديريت آنان از جمله سيستم هاي صوتي ، ضبط ، تصاوير و نور پردازي كاربرد دارند. اتاق فرمان معمولا در قسمت پشت سالن ها و در ارتفاعي قرار دارد كه كنترل و تسلط كافي را بر محيط داشته باشد.

[caption id="attachment_3869" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

بيشتر بخوانيد : ميز كنفرانس بزرگ

لابي: لابي يا سالن انتظار معمولا در پشت درب هاي سالن اصلي قرار دارند كه فضايي جهت انتظار حضار قبل از شروع برنامه را در اختيارشان قرار مي دهد. اين فضا بايد به گونه اي باشد تا گنجايش نفراتي را كه در سالن اصلي حضور خواهند داشت را حد اقل به صورت ايستاده داشته باشند. در اين فضا مي توان براي استفاده حضار كافي شاپ يا فروشگاه نيز تعبيه كرد.

[caption id="attachment_3869" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

اتاق گريم و تعويض لباس: اين فضا معمولا در سالن هاي تئاتر و كنسرت ها قرار داده مي شود. كاربرد آن هم همانطور كه از نامش پيدا است براي گريم و يا تعويض لباس بازيگران ، خوانندگان و يا مجري خواهد بود.

[caption id="attachment_3868" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

بيشتر بخوانيد :ابعاد مبلمان اداري مدرن

راه رو هاي ورودي و خروجي: اين راه رو ها وظيفه هدايت حضار به هنگام ورود و خروج از سالن را بر عهده دارند . در طراحي آن نيز بايد به گونه اي عمل كرد كه افراد بتوانند بدون ايجاد ازدحام و شلوغي در آن تردد داشته باشند. همچنين بهتر است تا فضاي ورودي و خروجي را متناسب با ظرفيت سالن در نظر گرفت.

[caption id="attachment_3867" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

فضاي استراحت: اين فضا را معمولا براي سالن هايي در نظر مي گيرند كه افراد در بين اجرا و يا سخنراني خود نياز به استراحت و آمادگي براي اجراي بعدي خود داشته باشند.

[caption id="attachment_3866" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

بييشتر بخوانيد : پارتيشن اداري آلومينيومي

 
[caption id="attachment_3864" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

سرويس بهداشتي: وجود سرويس بهداشتي با تعداد مناسب براي مكان هايي كه جمعيت زيادي براي مدت طولاني در آن حضور دارند از ضروريات به شمار مي رود. سرويس هاي بهداشتي اغلب از قسمت سالن هاي انتظار قابل دسترسي خواهند بود. البه براي عوامل صحنه بايد سرويس بهداشتي مجزا در پشت صحنه در نظر گرفته شود.

[caption id="attachment_3863" align="alignnone" width="495"] تجهيز سالن همايش[/caption]

ديواركوب - طرح شماره (20)

[caption id="attachment_2788" align="alignnone" width="495"]ديواركوب - طرح شماره (20) ديواركوب - طرح شماره (20)[/caption]

براي مطالعه بيشتر :مبلمان اداري خاص

چند نكته جزئي اما مهم

صدا

يكي از مهم ترين قسمت هاي تجهيز سالن همايش و كنفرانس صدا مي باشد. بسياري از مردم بر اين باورند كه صداي خوب و با كيفيت چيزي است كه تنها افراد با استعداد و شنوندگان خاص قادر به شنيدن آن خواهند بود. اما حقيقت اين است كه صدا يكي از محرك هايي است كه ما آن را طراحي مي كنيم تا حضار بيشتر تحت تاثير رويداد موجود در محيط قرار گيرند.

ديواركوب - طرح شماره (20)

ديواركوب - طرح شماره (19)صدا مي تواند بر روح و جسم و ذهن انسان تاثير بگذارد. حتما براي شما پيش آمده است كه با شنيدن موزيك مورد علاقه خود به قول معروف مو بر تنتان سيخ شده باشد. اين همان نكته اي است كه يك سالن خوب مي تواند با تجهيزات مناسب به مردم ارئه دهد.

براي مطالعه بيشتر : مبلمان اداري چيست؟تعريف مبلمان اداري و المانهاي تشكيل دهنده آن به زبان ساده | مبلمان اداري يكتا دكور

سيستم هاي صوتي شامل ميكروفون ها و بلندگو هاي مخصوصِ فضاي بزرگ بايد به صورت دقيق و در جاي مناسب خود قرار گيرند تا رويداد مورد نظر به صورت كنترل شده و مطلوب ارائه شوند. علاوه بر اين ميزان صدا نبايد به قدري باشد كه باعث آزار و اذيت افراد شود. همچنين لازم است تا از سيستم هاي نويز گير براي برطرف كردن صداهاي مزاحم و آكوستيك كردن محيط در سالن استفاده كرد.

ديواركوب - طرح شماره (19)

ديواركوب - طرح شماره (14)تجهيز سالن همايش :تصوير

مورد ديگر در تجهيز سالن همايش و كنفرانس تصوير است كه در در اين رابطه از تكنولوژي هاي ويدئويي استفاده مي شود. براي برقراري تعادل ميان موقعيت مشاهده بيننده ، خطوط ديد او ، محل قرار گيري ويدئو پروژكتور ، ميزان وضوح تصوير ، محتواي نمايش داده شده و … لازم است تا از شخصي كه به مهندسي و مشخصات فني وارد باشد استفاده شود. يكي از معيار هاي اصلي در طراحي ارايه يك تصوير با كيفيت مي باشد.

براي مطالعه بيشتر شما : قيمت مبلمان اداري ، معيارهاي محاسبه و نحوه قيمت گذاري مبلمان اداري | مبلمان اداري يكتا دكور

ديواركوب - طرح شماره (14)

تجهيز سالن همايش :نور پردازي

 

از ديگر نكات مهم مي توان به نور پردازي سالن اشاره كرد كه از اهميت بسيار بالايي بر خوردار است. نور پردازي از اين جهت مورد اهميت است كه اجرا را در نظر بيننده زيبا تر جلوه مي دهد. براي نور پردازي نبايد از رنگ هاي شلوغ استفاده كرد. همچنين براي سن نيز بايد نور كافي وجود داشته باشد تا بيينده به راحتي بتواند در هر نقطه از سالن كه نشسته باشد به راحتي اجراي برنامه را تماشا كند.

[caption id="attachment_2782" align="alignnone" width="495"]ديواركوب - طرح شماره (14) ديواركوب - طرح شماره (14)[/caption]

رنگ آميزي سالن

براي رنگ آميزي ديوار ها و ديگر مصنوعات به كار رفته در طراحي سالن بايد با توجه به كاربري آن تصميم گرفت. مثلا در سالن هاي تئاتر و اجراي برنامه هاي هنري كه مخاطبان خاصي دارد نبايد از رنگ هاي محرك زيادي استفاده كرد ، زيرا تناسب بين اجرا و سالن را بر هم مي زند. در مقابل براي سالن هاي كنسرت رنگ هاي شاد مناسب تر است آن هم بسته به نوع موسيقي كه قرار است اجرا شود.

[caption id="attachment_2780" align="alignnone" width="495"]ديواركوب - طرح شماره (13) ديواركوب - طرح شماره (13)[/caption]

انتخاب صندلي مناسب

در سالن هاي همايش ، كنفرانس و … به دليل اينكه افراد به مدت طولاني در سالن حضور خواهند داشت ، بايد صندلي هايي را انتخاب كنيد كه از هر جهت موجبات راحتي حضار را در طول برنامه برايشان فراهم كند. زيرا اگر شخص احساس راحتي نداشته باشد قطعا از برنامه هم راضي نخواهد بود و چه بسا قبل از اتمام برنامه محل را ترك خواهد كرد.

[caption id="attachment_2779" align="alignnone" width="495"]ديواركوب - طرح شماره (10) ديواركوب - طرح شماره (10)[/caption]

بيشتر بخوانيد : ميز اداري مدرن ، ميزي براي دفاتر مدرن اداري كه بايد بخريد | مبلمان اداري يكتا دكور

صندلي همايش و سالن اجتماعات :

اساسي ترين موضوع در طراحي و ساخت يك سالن همايش ، بحث صندليهاي آن ميباشد . اين صندلي هاي همايش ميتوانند در سالنهاي همايش و همچنين سينماها بكار گرفته شوند . مبلمان اداري آدينا با سابقه تجهيز چند سالن همايش كوچك و بزرگ ، سعي كرده است مجموعه اي از بهترين صندلي هاي همايش را براي مشتريان خود جمع آوري نمايد .براي اطلاع از قيمت صندلي همايش با دفتر مركزي شماره 02144620086 تماس بگيريد.

[caption id="attachment_2776" align="alignnone" width="495"]صندلي همايش - مدل 9012 صندلي همايش - مدل 9012[/caption]

در ادامه تعدادي از نمونه پروژه هاي را براي شما به نمايش گذاشته ايم . براي برقراري ارتباط با كارشناسان ما با شماره هاي 44620086 و 44620087 تماس حاصل فرماييد 

مبلمان اداري يكتا تنها شركت مبلمان اداري با كيفيت در غرب تهران

براي مشاهده وبسايت 

مبلمان اداري آدينا 

كليك كنيد

[caption id="attachment_2769" align="alignnone" width="495"]صندلي همايش - مدل 9005 صندلي همايش - مدل 9005[/caption]
 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.